Thursday, June 30, 2011

~Berita Belum Terpecah~


Apa benar mereka disarikat itu masih belum tahu yang aku sudah tiada disitu? Apa mereka tidak bermain emel lagi seperti adanya aku di sana dulu? Atau emel aku masih aktif? Atau mungkin orang2 di Selayang masih menyimpan mohor-mohor besar sampai waktunya ternampak anak bulan, baru sebarkan berita peletakakan jawatan aku? Apa semua disarikat itu sudah tidak bergossip lagi, gara2 sibuk menjual Iphone?

Semalam temannya aku si Melinda dari Ampang, telah kehilangan ayahnya buat selamanya. Berduyun SMS masuk dari semua yang di Ampang dan Taman Segar. Yanni paling awal, kemudian Hidayah, langsung si Ayong muncul pula SMS si Lyn paling aku tidak tersangka. Selain dr SMS kabarkan berita arwah, si Lyn siap suruh aku log outkan dia lagi. Sampai terus bagi ID dan password pulak tu. Lucu!

Mereka mengajak aku ziarah ayahnya Mel. Dalam langsung aku menolak pelawaan mereka, tiba2 panggilan dari Nani muncul. Nah!!! Apa harus aku bilang? Aku menjawab seperti biasa. Mujur sekali Nani juga tak bisa pergi. Menurutnya dia, tak kuasa mau menempuh jam diMRR2 waktu jam segini. Jam 7.30mlm waktu panggilannya masuk. Memang iya pun waktu begini diMRR2 memang sesak gila. Aku juga mengiyakan kata2 Nani, yang turut tidak dapat menziarah keluarga si Mel.

Iyalah mana mungkin, akukan bukan di KL lagi. Hari ni sebulan sudah aku disini. GENAP!!

Tapi aku bikin keadaan makin gawat. Tidak berterus terang, baik di SMS maupun ditelefon.  Menjawab sepertinya aku masih dekat dengan mereka. Aku tu bukan apa, tak mau mereka menerima 2 berita mengejut  dalam hari yang sama. Sudah-sudahlah dengan berita arwah ayahnya si Mel, tak perlulah pula aku menambah berita ‘arwahnya aku’ dari tanah Semenanjung. Nanti-nanti saja aku betul kembali keadaannya. 

Waktu aku berjalan ke kedai ini tadi, Arung call dari kantornya. Terusan saja dia bertanya mengapa aku ke Sabah. Apa Arung tahu? Sebak aku, bila katanya dia call untuk sampaikan kata2 menyokong, apa jua pun tujuan aku. Sedapnya kata2 dia tadi sampai aku tak boleh untuk mengungkapkan sekali lagi. Tapi yang pastinya dia nyuruh aku untuk terus ikhlas, buat yang terbaik tanpa egois. Ada juga dia berikan sepotong ayat Arab, "khairunnnas anfa'uhum linnas". Tanpa segan menitik airmato den. Cakap arab mamat ni. Dasat!! Sebek ayat arab yg biase2 aje. Faham la aku. 

Jadi Arung yang diIndonesia juga tau gara-gara Facebook, mengapa mereka diSelkong belom tahu???



No comments:

Post a Comment