Saturday, June 18, 2011

~Far East~


Aku menjalani kehidupan sedih disini. Bangun subuh awal jam 5am. Mandi pagi awal sebabnya panas disini. Bersiap setiap pagi. Melangkah kemana saja pun aku tidak mempedulikan. 

Say ‘hi’ pada jiran bilik atau teman sebilik. Aku tidak pernah berbual ramah dengan mereka. Mungkin mereka juga memikirkan aku sedang dalam mood mau sendiri. Aku biarkan mereka memerhatikan aku. Kalau pun tidak mereka perhati, aku tidak pedulikan mereka. Hanya membuat hal aku saja. Keluar seawal pagi dan pulang lewat malam.

Dalam ramai-ramai yang disini hanya aku saja perempuan melayu Islam. Yang selebihnya mungkin Filipino, orang bule paling ramai. Orang bule juga ada yang sendiri seperti aku. Lelaki perempuan ada saja. Dan dalam ramai-ramai orang bule ni, aku memang merasakan ada seorang ini selalu saja memerhatikan aku. Orang bule ni muka macam pelakon Prison Break, Mike. Sometimes kami breakfast di bawah, dia akan merenung aku dari tablenya. Dan kami juga sebilik. Tapi kami belum pernah bertegur sapa. Bila kami berlanggar mata, segaris senyuman pun belum pernah kami lemparkan.

Kalau aku sedang merayau-rayau aku selalu anggankan orang bule ini. Tolong la tegur aku, ajakla aku kemana saja kamu pergi. Tanya la aku apa pun soalan yang bermain difikiran kamu. Kerana aku siap mengikut kamu. Mau dijadikan cerita, satu malam dia mendekati katil aku. Aku berdebar ya ampun.

Can I seat here? Orang bule ini menanya.

Yeah, sure. aku menjawab endah tak endah, sambil memberi ruang org bule ini duduk dikatil aku.

Can I ask you something? Orang bule mula atur bicara. Dalam hatiku ini, Ya ampun orang bule ini mendengar apa angan2 aku selama ini. Belum sempat aku membalas, terus saja orang bule ini berbicara. Lebih kurang begini. Persetankan aja dengan grammar aku yang berhambur.

Everynite I can hear you talking, sometime you crying and sometime you make a weird sound, whisper like you in pain. First time I heard, I thought… maybe…yeah.. facing a very hard time in life. Kinda norm to me. But second and third nite, I tried to comfort you or giving you my shoulder to cry on. Yeah, you know. I just want to be nice. But………..Surprisingly you do it that while you sleeping. It’s worried me much.

Aku sepertinya mau memeluk saja orang bule ini. Membiarkan air mata ini menitis sebanyaknya dibahunya yang keras. Mengambil kesempatan ini untuk aku boleh mencapai angan-angan aku yang setiap hari itu. Dan sorokkan tabiat aku yang sememangnya tido bercakap selama ini. Biarkan dia tertipu dengan tabiat normal aku. Biar prihatinnya menggunung bila aku ceritakan penderitaan aku sampai aku membawa diri kesini. Biar akhirnya kami punya hubungan yang membawa kepada kebahagian.

Selepas dari peristiwa tu nasib aku berubah bah. Aku sudah kerja sekarang. Hampir seminggu sudah aku bertugas. Life aku langsung bukan begitu lagi. Nanti-nanti aja aku bicara tentang kerja aku yang baru tu. Adios amigos berambus….



No comments:

Post a Comment