Wednesday, June 1, 2011

~ 6 Kali Tidur ~


Ali Topan. Kalau mak aku yang orang perak akan menterjemahkan si Ali ini laju seperti taufan. Dari semenanjung lagi aku mengelak untuk memilih Ali Topan. Tapi entah apa yang mengunci aku bila aku berada bebetul didepan Ali Topan. Aku cuma akur, menghulur  wang yang sepatutnya. Nah amek! kata hati ni.

Maka bermula hari aku bersama Ali Topan sejak jam dua petang semalam. Amek ko 13jam aku berhabis waktu.  Paling ujung sekali penempatan yang aku pilih ini. Kalau kate abg aku yang org perak pulak, ujung dagu letaknya tempat ini. Jauh sekali. Sampaikan aku tidur bangun, tidur bangun sampai 6 kali. Tapi tak sampai-sampai lagi. 


Biarpun aku dah sampai 6 kali tido, masa untuk bercakap-cakap ngan jiran sebelah masih berbaki waktu. Panjang jugak la perbualan kami. Bayangkan 13jam la katakan. Kata org kebanyakan dari perak, kalau kite selalu buat baik dengan org, org pun akan sentiasa buat baik dengan kita. Kalau kite buat baik dengan org disini, orang disini pulak akan buat baik dengan kita disana. Tak kire la sane tuh mane sini tuh mane. Sepanjang aku travel memane ade aje orang yang akan tolong dan berbuat baik. Cuma pernah sekali, nasib tak berape baik. Mungkin ade dikalangan kami yang tak baik kot. Ade hantu gigi...serammmm...


Sepanjang perjalanan bus berenti dua kali. Aku tak turun dihentian pertama, penat sgt rasanya. Jiran hulurkan asam, mungkin dia jenis yang mabuk kot. Aku tak menolak. Siap amek dua kali lagi. Sambil borak2 rancak. Boleh gelak cerita pasal nama bus yang kami naik. Lepas makan asam dia hulur Jack n Jill pulak. Gila la aku naik malu, mestila kali ni aku masih tidak menolak. Heh.. 

Sampai diperhentian kedua, kami turun untuk makan. Sebabnya waktu itu dah jam 8.30pm. Gile lapar aku time tuh. Same la ngan jiran sebelah aku ni. Rupanya jiran aku ni bersama 2 lagi umat. Nak jadi cerita org semanjung pulak. Jiran aku orang tempatan sini. Kami makan semeja. Kata orang perak zaman dulukala, rezeki jangan ditolak musuh jangan dicari. Maka makanan aku kali ini ditaja penuh oleh umat dari semenanjung. Thanks Bro, semoga nanti akan dibalas baik oleh-Nya.


Dan ini kawasan tinggal aku buat waktu ini. Waktu sampai jam 3pagi tadi memang menyeramkan. Sampai aku fikir ada hantu gigi dilorong itu. Aku tak mengharapkan tempat ini cantik macam hotel2 di Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Besar, tinggi, bercahaya dan ade lobi. Aku udah setkan diri untuk menerima apapun kemungkinan yang akan termaktub nanti. Tapi Alhamdullilah, sampai waktu aku menulis ini, keadaan masih berpihak pada aku. Baik-baik aja. 

Sepertinya aku meraikan ulang tahun malam ini. Bersyukur atas nikmat dan ujian selama ini. Baik dan buruk aku didunia fana ini, masih ada ruang yang sudi menerima. Tak macam hantu gigi, sosoknya jelek, yakin diri terus beritahu buruk orang tanpa cermin diri sendiri. 

teringatkan teman pengumpul tin coke





No comments:

Post a Comment