Monday, June 6, 2011

~ 6 Mentera ~


Tulisan belakang tshirt ini mengingatkan aku akan satu peristiwa beberapa tahun yg lalu. Saat jiwa aku kemalangan kali ke berapa tidak pasti. Pertemuan yang sengaja aku cari. Dalam satu kelumpuk asing aku hadirkan diri. Create karektor lincah dalam kelumpuk itu. Mau jadi yang paling happy barangkali. Orang asli pun tidak begitu. Lebih teruk dari orang gila mungkin. Ternyata aku berjaya walaupun tidak lama. Namun impaknya besar sekali. Kami jadi kelumpuk yang kuat silaturahimnya. Dari satu pertemuan kesatu pertemuan, hari berganti minggu, minggu berganti bulan dan kini udah bertahun.

Kali ini jiwa aku kemalangan lagi. Lumpuh parah, bagai disimbah asid getah oleh salahlaku di daerah Lembah Klang waktu ini. Langsung aku kumpul mentera sepanjang hari ini termasuk mentera di tshirt ini.

Mentera Kedua
Tuhan yang Maha Melihat, Engkau telah mengatakan tidak akan memberi manusia dugaan luar dari kemampuannya. Kalau begitu, semua dugaan ini masih boleh aku hadapi. Tapi apa caranya?

Biarpun sudah dua mentera aku masih kecamuk. Bila aku ingat semula pasal semalam, mau aja aku campakkan diri ini kepelabuhan sana. Kereta aku sudah sampai barangkali, membuatkan handphone aku bertalu berdering. Mau diangkat tetapi tidak sanggup menahan sebak. Aku cuma SMS bersama Dayang. Memberitahu padanya hal sebenar. Mungkin dia kaget disana kerana bunyi SMSnya begini;

I don't know how to react, what to say, but i can feel, bila kita tak mampu lagi, kita cuma berserah kepada nasib dan takdir. 

Bagaikan suiz saliran airmata aku rosak, turun laju dari takungan. Aku jadikan SMS Dayang ini mentera yang ketiga. 




Sambil aku berjalan malam ini, aku melihat rembulan yang separuh. Tetap cantik walau separuh. Rembulan juga tetap menerangi biarpun dia separuh. Aku juga harus begitu. Aku punya impian September ini. Benua Eropah. Dan rembulan ini menemukan aku dengan mentera seterusnya..

Mentera Keempat
Man jadda wajada, man shabara zhafira ...impian tetap wajib dibela habis-habisan walau hidup digelung nestapa tak berkesudahan. Tuhan sungguh bersama orang yang bersabar.

Mentera Kelima
Teman tidak harus selalu bersama. Teman juga tidak harus selalu berdamai. Mungkin kadang-kadang kami perlu berpisah untuk lebih menghargai pertemanan ini. Sekali-sekali kita bisa saja bertengkar untuk menguji seberapa kokoh inti persahabatan itu. Mungkin ini saatnya.

Aku masih membaca novel ini. Karangan dari penulis Indonesia yang aku beli waktu di Yogjakarta. Bertajuk 'Ranah 3 Warna'. Dan mentera ini aku dapat dari bacaan novel itu. Ini juga kerana aku terima SMS dari teman diSemenanjung. Banyak sebab aku membawa diri. Awalnya tidak ada langsung soal teman. Mungkin aku lupa aku disini bakal seorang. 

Lalu aku memujuk diri. Ajak hati aku berdamai dengan kekusutan ini. Cuba untuk berlagu indah. Kata orang berzikir itu lagu yang terbaik. Benar dan aku tidak menyangkal. Tapinya aku terlayan lagu Haven't Met 'YOU' Yet.


Bagaikan dia membisik je kat telinga aku sebab aku pakai headphone.heh.

Mentera Keenam
I've broken my heart so many times I stopped keeping track.Talk myself in. I talk myself out.I get all worked up, then I let myself down.

I might have to wait.
I'll never give up.
I guess it's half timing,
And the other half's luck.
Wherever you are.
Whenever it's right.
You'll come out of nowhere and into my life.







Sehari ini aku bersama 6 mentera ini. Biarpun aku masih berkecamuk aku perlu cari kerja dikota asing ini. Masih belum ada yang panggil buat masa ini. Tapi tak apa, ingat semula mentera keempat dan ulang semula mentera abg Buble...Mohon baik-baik saja. Amin...


I might have to wait.

I'll never give up.
I guess it's half timing,
And the other half's luck.
Wherever you are.
Whenever it's right.
You'll come out of nowhere and into my life.



No comments:

Post a Comment