Thursday, June 23, 2011

~ Selagi Hidup Kene Kerja ~


Aku mula sudah kerja. Dengan sarikat retailing lagi. Kalau bebudak Juskoh tau aku masuk retailing balik, kompem kene kutuk satu gondola. Paling tak boleh blah,  aku terpaksa melalui lagi pengalaman stoke take. Aku dulu lepas je berenti dari Juskoh memang aku tak hingin lagi dah nak masuk retailing ni. Sebab aku menyampah bile bab stoke take. Semalam store aku kene buat stoke take. Gila semalaman aku berjaga mengira.

Disebabkan aku ada pengalaman 4tahun diJuskoh, diorg offer aku untuk jadi Division Head untuk Customer Care. Gilak ni. Kalau kat Juskoh ni, jawatan abg Azid tau. Tapi aku sambar aje rezeki ni. Reti tak reti aku buat keje, belakang kira. Aku cover pasal music in store, paging equipment, VMD, trolley, basket, hamper, customer refund or return barang. Semuala kalau pasal keselesaan customer. Dalam banyak2 task ni aku paling suka paging. Sebab aku boleh perasan suare aku sedap bila wat pengumuman. Ahakz! Diorg kata aku paging macam suara kat airport. Aku anggap tu pujian. Den tak kiro!!! Aku tak sabar nak tunggu bulan puasa, bleh aku pasang lagu2 raya. Paging selamat berbuka puasa. Nah!! Tahun ni aku berbuka awal bah..

Staff aku ade 3org. Macam2 suku ada, si Joy suku kadazan dusun, si Nana suku bajau tidung dr Philippine, si Ipin suku apa aku ndak tau. Aku bekerja rapat ngan maintenance staff, semua orang kat sini panggil dia Cendol. Cendol ni suku visayak dr Philippine jugak. Dia ni cakap ngan aku bahasa Tagalog. Asal aku panggil dia aje, tak dek lain dia sebut ‘bakhet’. Tak lame lagi terror la aku cakap memacam bahasa dari suku diorang.

Hari-hari aku bergaul dengan diorg semua ni. Asik gelak aja aku dengar diorg bercakap. Sikat dipanggil sisir. Nak baiki microphone aku arituh diorg ckp mcm ni ‘ kau ketepi bah aku mau kasi bagus’.  Gelak2 aku dengar ayat mau kasi bagus tuh. Kalau aku gelak ape diorg cakap, diaorang cakap mcm ni ‘ kau olok-olok aku geng?’. Kadang2 aku rase mcm tgk sinetron indon dengar diorg ni cakap. Kadang2 aku rase mcm tgk pangako sayo pun ada. Aku belajar satu dari bahasa tagalong ‘mahal nah mahal kitak’ maksudnya saya suka kamu. Hehe…

Kalau time rest lagi best. Diorg bawak bekal so bleh la merasa2 makanan diorg. Tapi aku tak bleh blah kot. Ari tuh diorg kasi aku rasa makanan bajau ‘sagol’. Sedap la gak. Kat sini aku paling suke bege Malaysia kat gerai makcik ni. Sedap betoi, yang penting tak pakai sambal. Ntah apa isinya aku tak tau, tapi sedap. Hari2 lebih rm2 aku membeli. Aku dari dulu memang suka nak makan bege Malaysia ni, tapi memandangkan kat semanjung guna sambal ikan bilis aku jd malas nak suka bege Malaysia ni. Nak2 bila sambalnya penuh bawang, lagi la tak hingin aku nak makan. Heh.

Aku baru siuman sikit sejak kebelakangan ini. Baru berkawan. Salah sorang kawan aku pondan. Kami panggil dia Mamy. Orang brunei campur suluk tak silap aku. Boleh la aku bergelak ketawa dengan diorg. Berkongsi cerita sikit2. Boleh la aku sorok derita lama seketika. Aku tau akan muncul lagi derita itu. Tapi jam sekarang ini derita itu tidur barangkali. Beri ruang untuk aku menikmati senyuman barang sekejap.


Begini la aku sejak kematian kamu. Sering ikut perasaan terus melayan derita jiwa…

Bicara kiai Rais [novel terbaik penah aku baca Ranah 3 Warna];

Badai paling dahsyat dalam sejarah manusia adalah badai jiwa, badai rohani, badai hati. Inilah badai dalam perjalanan menemukan dirinya yang sejati. Inilah badai yang bisa membongkar dan mengempaskan iman, logika, kepercayaan diri dan tujuan hidup. Akibat badai ini bisa lebih hebat dari badai ragawi. menangilah badai rohani dengan iman dan sabar, kalian akan menjinakkan dunia akhirat.


No comments:

Post a Comment