Tuesday, June 7, 2011

~ Bahasa Baku ~

Kalau bab meniru, mengajuk bagi aja kat aku. Loghat tempatan disini lebih kurang macam Indonesia. Sebutannya baku. Bunyinya leper sikit. Sebutan bukan bermulut bulat, tapi leper, nyaring. Huruf 'K' kene tekan sikit kat tekak. Mula-mula aku sampai nak tercekik menyebut perkataaan 'kalau' dan 'kau'. Dah la itu perkataan yang paling banyak kene sebut. Tapi aku dah ok la sikit bab bercakap macam org tempatan. Kadang-kadang kantoi gak, bile aku terbiase ngan perkataan 'meh'. Penat-penat aku bertutur bahasa baku, sekali kat ujung ayat ade plak aku tersebut 'meh'. 

Tapi org sini suara sedap-sedap. Ade gak yg tak sedap tapi yakin gila nyanyi dikhalayak. Pernah gak aku terasa nak apply jd penyanyi gantikan minah yg bersuara tidak sedap tuh. Kalau nanti dah terdesak sgt mungkin kot.

Aku menghadiri temuduga disini sebenarnya beberapa hari lalu. Semampunya aku nak buktikan pada penemuduga yang aku sudah lama disini. Padahal baru saja seminggu. Entah apa keputusannya nanti...


No comments:

Post a Comment