Monday, January 3, 2011

~Menumpang~

Hari pertama bekerja ditahun baru 2011, itu sepatutnya. Aku tidak. Amek keputusan untuk sms, dan memanipulasi lagi. Masih belum berubah. Tetap melakukan idea jahat untuk diri sendiri bila mana emosi diri tidak stabil. SMS tidak berbalas. Aku beranggapan mesej aku sampai dan mereka bersetuju seadanya. Alasan yg aku bagi agak kukuh walaupun tidak benar.

SMS kedua dihantar untuk seorg teman. Kali ini SMS berterus terang. SMS dibalas dengan sokongan atas tindakan aku. Tapi bukan bermakna perbuatan aku itu betul. Jauh sekali aku nak menyalahkan diri sendiri. Lebih kepada kedegilan yg nyata. Bikin salah dan buat tak tau. Bukan sesuatu yg patut dibanggakan. Cukuplah untuk aku tahu diri. Dalam mana aku tahu...biarkan.

*Sehari sebelumnya...

Petang smlm aku gantungkan calender kuda 2011. Selak selai-selai sampai ujung tahunnya. Baru perasan 2011 ni tahun arnab. Dah sampai tahun ke-9 aku bekerja di KL. Baru hari kedua ditahun 2011, aku berangan untuk plan 2012, tahun ke-10. Lepas balik dr Europe nanti, ingat nak request kat HR la. Berangan untuk balik semula ke Ipoh. Kerja dan jawatan yg sama, cuma cawangan saja di Ipoh. Nak duduk ngan makayah. Dayang pun dah abeh study. Mesti dia pun bosan nanti. Kalu aku ade, dia ade la geng. Atleast aku bleh jd teman dia borak2. Tapi itu semua sebelum aku berfikir dgn lanjut. Gile ape nak keje kat Ipoh? Buatnye aku kene standby duduk kat outlet dlm shopping complex. Tak hengen aku. Owh...tidak. Not in Ipoh. Buatnye terjumpe ngan Makcik Zah Al-Jazeera, mau kene kate mcm2. Dia bukan tahu sarikat aku letak aku kat situ sebab ape. Kat KL boleh tahan lagi. Orang tak kenal makayah aku. Angan-angan musnah dengan mudah. Rasa semangat untuk pegi kerja esok. Cari baju dan tudung nak iron. Roti ngan peanut butter untuk bekalan esok dah beli awal-awal kat cafe kolej Keno. Niat nak balik Ipoh terkubur mcm tu aje. Lepas iron baju, releks sambil dgr lagu Yuna. Memang nak releks tapi otak ligat fikir pasal perasaan masa depan. Sampai satu tahap tetibe aku menyampah dengan diri sendiri. Owh berat. Ini kes berat. Adalah tidak sihat untuk permulaan tahun baru. 

*Waktu sekarang...

Bunyi burung diluar bilik buat aku berenti menyampah pada diri sendiri. Burung ni dah 3-4 hari ni tumpang buat sarang. Dia guna dawai ampaian aku je untuk sarang dia. So far hari2 aku dengar bunyi burung ni. Burung kecil yg warna kuning. Dia la arkitek untuk struktur sarang dia. Ade dia kisah org lain suke ke tak ngan sarang dia tuh? Dia tak heran pun. Janji dia rajin hantar satu persatu bahan sarang dia. Tadi aku cube tgk dr dekat sarang tu. Rambut pun dia guna untuk lekatkan bahan2 lain. Macam sabut daun kering dan ranting kecil. Kalau pun burung makhluk Allah yg kecil ni gigih nak hidup ngan gembira, berusaha untuk buat sarang untuk dia terus menumpang dibumi Allah, kenape tidak aku?






2 comments:

  1. Masihkah Kerol dok kt umah blkg itew? Kenangan..

    ReplyDelete
  2. mesti la tidak...tak tau sape...maklum la da 2 tahun tak sidai kain.sume main dobi aje...huhu

    ReplyDelete