Saturday, December 4, 2010

~Masak~

Dah lame tak masak untuk diri sendiri. Sejak umah aku saluran gas kene potong oleh Gas Nasional aku dah tak masak. Malas bayo bill punye pasal. Mahai bebeno pun RM10 sebulan. Baik beli tong gas. Baik la kan, baik la sgt. Sebabnye sampai sekarang tak beli-beli lagi tong gasnye. 

Perasaan nak masak untuk diri sendiri membuak-buak ni. Aku pun kononnya masak la menu tuk aku. Aku nak buat appetizer, Nachos cicah ngan cheese sos. Gile...terror ke?

Bahan-bahan untuk appetizer :

2 sudu butter
1/2 liter susu
1 sudu setengah kot tepung gandum
3 sudu garam
6 keping cheesedale
3-4 pack blackpaper mekdi
2-3 pack dominos punye chili flake
daun sup untuk hiasan


Memule panas kan butter. Butter ngan mentega tuh same kan? Bile dah cair, aku masuk kan susu. Lepas tuh aku cedok tepung gandum and humban dlm...dalam ape..ok rahsia. Aku kacau sampai jemu, kalu tak nanti jd beketol plak. Aku koyak kan Blackpaper mekdi yg aku selumber paw tadi aku masukkan sekali. Lepas tuh Dominos chili flake plak jadi mangsa. Semua aku humban sekali. Bancuhan tuh dr warne kuning tadi dah jadi mcm oren-oren sikit. Masuk garam barang 3 sudu. Hambek ko masin sampai darah tinggi. Last sekali baru aku bukak cheesedale. Masuk 6 keping. Amek ko...sedap gile bau. Proses buat mende ni kene laju2. Kalu tak nanti dia berketol. Aku pun siap gune siku tadi nak bukak cheesedale ni. Punye la nak cepat. Pastu aku sambung kacau sampai la cheesedale tuh hancur. 

Hasil time panas mmg cair cheese sos ni. Tapi kene tunggu sejuk baru dia mcm likat2 baek punya. Daun sup, ok lupe. Potong halus2 tabur la wat hiasan. Macam la cantik kan. Buat bersepah aje sebenarnye. Tadi nak beli daun sup aku kompius ngan kucai...ekeke..Ok menjadi cheese sos aku ni. Nachos tak dek care nak buat ek. Beli aje kat jusco tadi. Siap la aku punye appetizer. 




Takkan la ni aje aku masak untuk diri sendirikan. Disebabkan aku tak dek dapur aku kene la masak masakan ni satu-satu. Gile kesian anak bujang dikota metropolitan ni. Hidup survivor btol. Tak pe aku tau aku kreatif. Aku nak masak main dish. Gile poyo kan. Nak makan sorang aje ni. Aku nak masak spegeti olio. Ngeeee...gelak kan kat diri sendiri. 

Bahan-bahan spegeti olio :

Spegetti
Cili masak 1 aje jgn lebih
Bawang putih 6 ulas
Udang 
Garam
Gule
tomato cherry
Sprite Lemon
Parmesan Cheese

Aku ni takut cili. Merah sikit aje aku dah takut nak makan. Perut aku kalu nampak makanan seangkatan ngan sambal mule la memulas-mulas. Itu baru perut aku nampak, belum lagi perut aku kene menanggung masakan sambal tuh. So, aku tak mau cari pasal ngan perut aku. Mane dia letak mate dia pun aku tak tau perut ni. Jangan la harap aku nak gune cili banyak. 1 ni pun aku dah rase banyak dah. Sebab cili tuh kene rincih jadi halus. Sama la nasib ngan bawang putih tuh. Aku rincih baek punye sampai lumat. Saje tak mo blend. Sebab blender aku tuh aku nak gune blend air kejap lagi. Hahaha.

Tumis cili ngan bawang putih yg dah rincih tu dalam...ok masih rahsia. Dah naik bau aku terjunkan udang. Udang aku kasi kopek bogel. Seksi abes la udang aku ni. Nanti kalu makan tak yah nak pikir2 buang kulit. Aku ngap aje nanti. Bile udang mcm dah merah-merah, aku masuk kan spegeti yg aku dah celur awal tadi. Aku masuk garam sikit, gula sikit. Macam kering aje aku tgk spegetti aku ni. Aku pun cube masuk kan sprite lemon yg bergas. Hahahaha. Gile dowh...memercik gas dia. Bau sedap tetibe menusuk lobang idung jiran sebelah umah aku. Aku yakin dia terliur. Biarkan dia...sape suruh tak hensem. 

Ape la naseb spegeti olio aku ni. Ade hati lagi aku potong tomato cherry dalam 4 biji. Aku goreng sekali, konon-konon dapat la menutup cacat cela kejap lagi. Macam dah masak je aku tgk, aku pun angkatla spegeti aku taruk dalam pinggan Daia yg aku dpt free beberape tahun lepas. Gile lawa ok spegeti aku. Aku pun amek garfu, angkat dlm 5-6 urat gulung2 kan, tiup-tiup sikit baru aku masuk dlm mulut. Heeekkkk....heeekkkk...Ermmm...terus aku pegang tengkuk aku. Aku tak percaya dengan keupayaan sprite lemon. Membuatkan aku punye spegeti rase masam2 manis. Garam pun ade peranan jugak kat situ. Masin dia ngam ngam aje. Nak kate sedap sangat tak la. Tapi memang sedap la. Terror siot aku masak.


Amacam? Nampak sedap tak? Kembong perut aku makan arini. Yang ijo-ijo tuh is daun bawang yg aku lupe nak letak kat cheese sos. Aku cincang sampai tak nampak rupe. Tema arini sume main cincang. Lepas geram. Sume bahan aku main cincang. Padan muke bahan2 ni. hahaha...Bleh la tahan aku masak untuk diri sendiri. Dah la ngan kreatifnye masak pakai rice cooker aje.hahaha.

Panjang rupenye entry ni dah. Dah le tuh kisah alkisah masak ni. Air aku minum air mineral yg aku beli kat kedai uncle je. Tak larat nak wat air yg spesel ni. Lenkali aje la aku sambung kisah dongeng mcm ni. Hahahahaha...



1 comment: