Monday, November 14, 2011

~ Orang Femes ~

Minggu ni cuaca kat pulau susah nak jangka. Sehari dua hujan, lepas tuh 3 hari panas terik. Kalau sekali hujan datang, ribut taufan siap. Sampai takut tgk ombak kat tengah laut tuh. Sekarang ni cuaca tengah cantik. Matahari bukan main megah terpacak atas kepala. Dengan berangin sepoi-sepoinya. Ni kalau lepak kat jeti ni kompem tambah hitam. Aku skang ni pun dah tak kenal diri sendiri bile tengok muke dalam cermin. Badan dah makin naik, kulit dah makin hitam. Burok abes la aku sekarang ni.



Aku dah segan nak taruk muke sendiri kat sini. Yang penting mamat kat sebelah ni. Ini orang bukan main femes lagi kat Jepun. Photographer tersohor dan diver terhandal dari negara matahari. Ryo Minemizu, dah dive 19,000 kali. Adalah sangat gile baban. Dive master aku kat sini pun tak penah dive sampai segitu kali banyak. Gear untuk camera underwater dia, punya la berat. Bila Ryo turun dive mesti dia gendong 2 bijik camera sekali ngan lighting kiri kanan. Gile gigih. Yang best sekali Ryo pandai cakap melayu. Lawak bile kami borak dengan dia.  

Awalnya tak tau pun Ryo ni femes. Tapi semua guest Jepun yang kebetulan ade kat pulau ni sume kenal dia. Aku jadi sungguh la heran. Mengapakah semua org Jepun kenal Ryo. Sekali aku gugel name dia. Dan aku jumpa website dia Ryo Minemizu. Setiap malam kami yang kagum-kagum ni, mesti kerumun kat laptop apple dia. Mau tengok hasil kerja dia. Sepanjang dia kat sini, 7dive sehari dia buat. Mau tak banyak gambo dia amek. Mandarin Fish antara ikan yang banyak kat area pulau ni. Cantek-cantek gambar yang Ryo amek. 

Best jugak bile dapat kenal dengan orang yang femes dari negara asing ni. Bangga kejap. Tadi pagi Ryo dah check-out dari pulau ni. Ramai-ramai kami hantar dia kat jeti. Sedih plak bile dia dah nak balik. Dah 4 malam kami melepak reramai tengok gamba dia lepas dinner. Malam ni dah tak dek free show lagi. Tadi kat jeti Ryo cakap 'Semoga jumpa lagi', Alahai comel betul kalau Jepun cakap melayu ni. 

Makin menarik life aku kat pulau ni. Macam mane nak decide balik darat for good ni. Terpaksa la mak aku bersabar barang beberape bulan lagi ye mak. 


No comments:

Post a Comment