Friday, November 4, 2011

~ Harus Aku Bagaimana ~

Mau aku benamkan rasa ini dalam-dalam. Enggan untuk memikir hal ini buat masa terdekat. Makin dalam aku tanam makin bersinar rasa ini dalam gelita. Macam glow in the dark. Bukan keras dengan pendirian diri, tapi aku tak punya banyak pilihan. Saat ini aku boleh membayangkan posisi Emak yang sedang duduk dikerusi meja makan dapur. Dan sebelah tangannya di atas meja, dibengkokkan untuk menongkat kepalanya. Ibu jari dan jari telunjuk berkedudukan didahi. Selebih jarinya digenggam longgar. Sebelah tangan lagi biasanya berkedudukan atas pehanya. Selalunya Emak akan pegang kitchen towel dengan tangan yg itu. Dahinya berkerut dan merenung jauh. Kami adik beradik arif benar dengan posisi mak yang begitu. Mesti tengah fikir dan risau hal anak-anak. 

Kelmarin kebetulan cuaca pulau cantik, tak panas terik macam selalu. Aku berjalan ke jeti untuk buat panggilan. Norny masih dalam berpantang menyahut deringan telefon. Panjang lebar kami berbual. 

Bilangnya Emak sejak kebelakangan ini selalu duduk dapur kerut kening. Aku menyoal, tentang siapa pula kali ini! Sebab aku sudah tahu sangat dengan ayat 'duduk dapur kerut kening'. Balas Norny 'pasal kamu la'. Aku dihujung telefon termangu. 

Kenapa pula dengan aku. Aku kan baik-baik saja dipulau ini. Cuma aku mengeluh tak berTV. 

Hal kamu yang berada jauh ditengah Lautan Sulawesi. Susah untuk dihubungi. Amir cuba hubungi kamu berkali-kali tak dapat. Emak cakap, kalau jadi apa-apa kat Tambun, nak kasi tau kamu, tak ke jenuh? Berkerut dahi orang tua tu mengenangkan kamu. Jangan fikirkan keseronokan kamu saja, kesiankan la kat Emak dan Ayah tu. Mereka kan sudah tua. Nanti kalau terjadi apa-apa jangan kau menyesal pula. 

Tergumam aku semalam. Hilang perasaan gembira diving waktu awal paginya.

Jeti penyambung silaturahim. Kalau aku berada dihujung jeti tu baru line telefon akan clear. Jauhkan!!

No comments:

Post a Comment