Saturday, July 30, 2011

~ Berhenti Berharap ~


Dua bulan hampir genap. Cuma esok lusa saja lagi. Waktu ini buat aku tersedar tentang satu perkara. Iaitu berhenti untuk berharap dengan makhluk Allah. Kita cuma pantas untuk berharap kepada Allah sahaja. Kerana makhluk itu selalunya membuat kerosakkan. Biarlah dalam apa jua bentuk kerosakan pun.

Dulunya aku berharap kepada makhluk. Makhluklah yang akan membahagiakan aku. Makhluk yang akan dapat mengubah rencana hidup aku dari suram dan sedih kepada kegembiraan semahu aku. Ternyata waktu ini aku sedar bahawa aku salah.

Biarpun dulu aku berusaha untuk mendapatkan sekumpulan teman-teman. Biarpun dulu aku menggila dikampung org asli. Mengajak beberapa teman berbaju ‘S’. Menyertai kelas bahasa isyarat untuk lebih dekat dengan beberapa yang lain. Berusaha semahunya untuk party BBQ. Aku nekad semua itu untuk mengharapkan makhluk Allah dapat membahagiakan aku. Aku merencana semua itu atas izin Allah.

Apa hasilnya??

Ini hasilnya…








2 comments:

  1. salam zam..

    aku baru dapat tahu yg kau tulis blog. itu pun member kita yang cakap. until now, aku still tak berapa sure kenapa kau melarikan diri ke sabah. tiba tiba ajer, aku dapat tahu aku dah takda kat semenanjung.

    aku rasa "S" yang ko refer itu ialah..well.. all of us. "S" yang banyak membantu orang susah, menceriakan kanak kanak hiv, memberikan makanan dekat pelarian, pergi perkampungan orang asli.

    the fact of life is zam, well, we all are not perfect. even aku pun.. but to be honest, without them,i will be more worse. (well, at least for me). but what they can do, they can help to cheer you up a little bit and at least have a laugh with you. well, in my case, i do have some serious talk with some of our friends (teenage men and women :) ). and i have to admit that, they are really matured and well, at least they give their opinions that i actually heavily relied on.

    tapi of courselah nyah.. tak semua kawan kawan kita macam tu kan.. :)

    but that is the beauty of it. we cherished our difference. kita RAIKAN NYA. sebab memang manusia sendiri itu berbeza beza sikapnya yang dibentuk HASIL DARI PENGALAMAN HIDUPNYA ITU.

    aku tak sempurna. FOR FROM PERFECT. tapi aku menghargai kawan kawan aku yang "S" itu.

    aku baru plan nak tulis artikel dalam facebook "mengembaralah.. dunia Allah ini luas!" tapi better aku summarizelah apa yg aku nak tulis disini.

    mengembaralah zam.. always and always mengembara. cherish life. treasure life. lagi ko jalan, lagi banyak orang yg kau jumpa. aku sekolah 3 tempat zam. dari sekolah yg seglamer glamer sekolah dari sekolah yg kampung punya kampung. dan aku dulu mengeluh, kenapalah aku tak macam orang lain, satu sekolah, ada kawan baik, dari kecil sambil besar, membesar sama sama.

    aku mengeluh.. well pada mulanya.

    tapi bila aku dah besar, aku bersyukur sangat. sebab bagi aku itulah anugerah Allah S.W.T untuk aku. aku dapat melihat kehidupan betul betul orang kat malaysia ni. dari sebandar bandarnya sampai sekampunng kampungnya. dan tak nafikan ia benar benar buatkan aku bersyukur, sebab aku tahu, ada BANYAK ORANG DI LUAR SANA YANG LOT MORE WORSE DARI AKU. bukan aku sekadar tahu, MEMANG AKU PERNAH NAMPAK SENDIRI PUN!

    tiada kawan yg sempurna ni zam.. seriously. aku dengan best friend aku pun, we have differences. normal. tapi takdalah sampai tak bertegur. in fact, bila aku kenang kenang semula, aku rasa beryukur pulak sebab aku betul betul annoying at that time and yet kawan aku ni still lepak dengan aku. so, bila until now, dia ada lagi dengan aku, baru aku rasa.. oh inilah friendship sebenarnya..

    tapi dia dah kahwinlah sekarang.. so.. well.. fahamlah.. dan aku pun fahamlah.. komitmen dah lain..

    what i am trying to say is.. friend is.. both parties need to understand each other. kalau dia lack, kau kena faham. kalau kau lack, kawan kau kena faham. UNDERSTANDING. MUTUAL UNDERSTANDING. take and give. bertolak ansur.

    aku feel guilty gila kat kareem that i did not help her that much masa dia duduk penang. tapi, aku harap dia faham yg aku dah kahwin, and sedikit sebanyak membataskan pergaulan. take and give. tolak ansur. tapi aku jumpalah dia jugak 2 kali.

    well, aku harap kau jumpa ketenangan di sana.. like i have currently in penang.. mode kita sama sahaja.. tapi aku atas alasan yg berbezalah.. tapi hakikatnya kita dua memang dah lari dari kl pun.. hahaha.

    take care my friends and hope to see you again in kl soon.. Insya Allah..

    and i do believe, your "S" friends miss you so much.. :)

    ReplyDelete
  2. memule bace igtkan nani...bile bace sampai abis f1 rupenye...tq wan...tapi aku dah berhenti berharap...bkn maknanya aku tak hargai.ade rezeki insyaallah jumpe lagi...mohon doanya...

    ReplyDelete